Ο ΕΟΣ Σάμου ιδρύθηκε το 1934, με τη συμμετοχή 25 τοπικών συνεταιρισμών, που αντιπροσωπεύουν όλους τους καλλιεργητές αμπέλου του νησιού. Με χαρακτήρα συνδικαλιστικής οργάνωσης, στάθηκε από την αρχή ουσιαστικός αρωγός προς τους αγρότες, για την προστασία των δικαιωμάτων τους απέναντι στους εμπόρους. Από την ίδρυσή της, έως και σήμερα, η ΕΟΣΣ συλλέγει το σταφύλι όλου του νησιού και παράγει το κρασί, στα δύο οινοποιεία της στο Μαλαγάρι και στο Καρλόβασι. Στη συνέχεια το διαθέτει, χύμα ή εμφιαλωμένο, στην Ελλάδα και 25 άλλες χώρες. Απασχολεί αυτή τη στιγμή προσωπικό και στα δύο οινοποιεία και γραφεία 80 άτομα.
Με τον πρόσφατο νόμο περί συνεταιρισμών προβλέπεται η συνένωση του ΕΟΣ Σάμου και πρωτοβάθμιων σε έναν πρωτοβάθμιο συνεταιρισμό. Σήμερα ο ΕΟΣ έχει ετήσιο κύκλος εργασιών 10 εκατομμύρια ευρώ και εντάσσεται στην πρώτη εξάδα των οινοποιητικών επιχειρήσεων της χώρας.
O γενικός διευθυντής του ΕΟΣ Σάμου Ηλίας Καριώτογλου και ουπεύθυνος marketing του συνεταιρισμού Γιάννης Παρασύρης μιλούν στο economy365.gr για τα περίφημα κρασιά της Σάμου, τις δυσκολίες του εγχειρήματος και τις προκλήσεις της εποχής.
Πιστεύετε ότι τα συνεταιριστικά σχήματα έχουν μέλλον στην παρούσα οκονομική συγκυρία στην Ελλάδα;
Οποιαδήποτε εμπορική δραστηριότητα στην Ελλάδα αυτή την στιγμή, είτε από ιδιωτική εταιρία είτε από συνεταιριστικό σχήμα, δεν μπορεί παρά να μην βάλλεται από τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης που όλοι γνωρίζουμε. Ένας συνεταιρισμός έχει μέλλον όταν τα μέλη του έχουν συνεταιριστική συνείδηση και ταυτόχρονα στελεχώνεται από ανθρώπους οι οποίοι είναι σε καθημερινή επαφή με την αγορά δουλεύοντας με σύγχρονη επιχειρηματική αντίληψη και επικεντρώνεται στην διάθεση ποιοτικών προϊόντων. Ο μόνος τρόπος διασφάλισης του μικρού και μεσαίου αγρότη είναι ο υγιής συνεταιρισμός. Η εξαγωγική δραστηριότητα είναι ζητούμενο και προαπαιτούμενο επιτυχίας αφού οι αγορές εκτός Ελλάδας δεν βρίσκονται στην ίδια θέση με εμάς και υπάρχει άλλη αγοραστική δύναμη. Τέλος, η «ελληνικότητα» ενός προϊόντος είναι ένας παράγοντας πολύ βασικός και για τις ξένες αγορές που επιζητούν κάτι αυθεντικά Ελληνικό αλλά και για την εσωτερική αγορά αφού υπάρχουν καταναλωτές που έχουν ακόμη την βούληση να αγοράζουν προϊόντα μόνο Ελληνικά με σκοπό να στηρίξουν την εσωτερική οικονομία.
Τι ξεχωρίζει τα κρασιά της Σάμου; Ποια σημειώνουν τις μεγαλύτερες πωλήσεις;
Η ειδοποιός διαφορά με τα υπόλοιπα γλυκά και ξηρά κρασιά του κόσμου είναι ο συνδυασμός της ποικιλίας, του Λευκού Μικρόρωγου Μοσχάτου, με το έδαφος και κλιματολογικές συνθήκες της Σάμου και την μορφή της καλλιέργειας. Οι παραπάνω παράγοντες μαζί με την ποιοτική και έμπειρη οινοποίηση οδηγούν σε γλυκά κρασιά παγκοσμίου φήμης, με Προστατευόμενη Ονομασία Προέλευσης SAMOS, τα οποία παρουσιάζουν την γλυκύτητα και το αρωματικό δυναμικό που πρέπει λόγω του Μοσχάτου αλλά ταυτόχρονα παρουσιάζουν και μία εξαιρετική ισορροπία στο στόμα που όχι μόνο δεν το «μπουκώνει» αλλά το αφήνει δροσερό και καθαρό με μακρά επίγευση. Αυτό είναι το κλειδί της επιτυχίας του Σαμιώτικου γλυκού κρασιού. Τα ξηρά μας κρασιά επίσης είναι κρασιά με έντονη προσωπικότητα και με ένα προφίλ γεύσεων με τις οποίες ταιριάζουν που ξεκινά από ορεκτικά λαχανικών, αλλάντικών, τυριών κλπ, συνεχίζει με έντονες και κοσμοπολίτικες σαλάτες και καταλήγει σε κυρίως πιάτα πουλερικών, ψαριών, ζυμαρικών τα οποία παρουσιάζουν την ίδια δύναμη στην παλέτα όση και το κρασί το ίδιο.
Ενεργοποιείστε στον χώρο των εξαγωγών; Ποιες οι δυσκολίες του εγχειρήματος; Υπάρχει σκληρός ανταγωνισμός από κρασιά άλλων χωρών;
Οι εξαγωγές αποτελούν το 50-60% της εμπορικής μας δραστηριότητας σε 25 συνεργαζόμενες χώρες με κύριο πελάτη μας την Γαλλία. Το κρασί της Σάμου ταξιδεύει από την Αμερική μέχρι την Κίνα πρεσβεύοντας περήφανα το Ελληνικό κρασί. Δεν είναι εύκολο το εγχείρημα αφού πρέπει να αποκτήσεις γνώση της αγοράς και των κύριων και δευτερευόντων διακινητών στις αγορές αυτές και αυτό πολλαπλασιασμένο επί κάθε χώρα στην οποία δουλεύεις ήδη ή θες να δουλέψεις. Σημαντικό ρόλο παίζουν εδώ η γενικότερη αντίληψη για το Ελληνικό κρασί που κυριαρχεί σε κάθε χώρα, οι καταναλωτικές τους συνήθειες ως προς το γλυκό κρασί και, φυσικά, η νοοτροπία και κουλτούρα της κάθε χώρας ως προς τις διαπροσωπικές και εμπορικές σχέσεις. Μελέτη του τρόπου σκέψης των κατοίκων μίας ξένης χώρας επιβάλλεται να γίνεται πριν την προσέγγιση της εκάστοτε αγοράς, για να αποφεύγονται τα πολιτισμικά σοκ που μπορούν να μας φέρουν σε δύσκολη θέση ή και να μας κοστίσουν μία εμπορική συμφωνία.
Η απάντηση για τον ανταγωνισμό δίνεται από το γεγονός ότι το Ελληνικό κρασί συμμετέχει με λιγότερο από το 1% στην πίτα των κρασιών που πωλούνται παγκοσμίως. Πριν μερικά χρόνια ήταν ακόμη λιγότερο από αυτό. Κάποια σημαντική πρόοδος έχει γίνει αλλά έχουμε ακόμα πολύ δρόμο μπροστά μας. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο δρουν και αγωνίζονται και τα γλυκά και ξηρά κρασιά της Σάμου.
Υπάρχουν σκέψεις να λανσάρετε και άλλα προϊόντα, εκτός από το κρασί;
Θα θέλαμε να προσθέσουμε στην γκάμα μας και ένα απόσταγμα από Μοσχάτο και εξετάζουμε τις δυνατότητες της απαιτούμενης επένδυσης σε συνδυασμό με τα πιθανά οφέλη, μέσα στη σημερινη οικονομική συγκυρία.
Υπάρχει κάποιο περιστατικό που έθεσε σε κίνδυνο ή δυσκόλεψε πολύ την πορεία του συνεταιρισμού;
Ο πανικός που δημιουργήθηκε στις οικονομικές δυνάμεις της χώρας με την έλευση της κρίσης μας έφερε αντιμέτωπους με μία ασυδοσία στην αύξηση των επιτοκίων δανεισμού από τις τράπεζες, η οποία ήταν άδικη, αιφνίδια και αποτέλεσε τροχοπέδη σε επενδύσεις που θα ενίσχυαν την ανάπτυξη της οργάνωσης.
Ποιο το πιο ωραίο σχόλιο που έχει γίνει για τα κρασιά σας;
Ένα από τα σχόλια που ήταν πολύ εμπνευσμένο και εύστοχο ταυτόχρονα ήταν το σχόλιο ενός Κινέζου ειδικού του κρασιού, ο οποίος όταν δοκίμασε το Samos Nectar είπε: «Όταν μυρίζω αυτό το κρασί είναι σαν να μυρίζω την Ελλάδα».
Μπορείτε να διαβάσετε ολόκληρο το άρθρο εδώ.